Monday, August 3, 2009

Minggu Ketiga Praktikum

Lama rasanya tidak posting dalam blog ini, minggu ini agak padat juga aktiviti yang dilakukan, cuti minggu, saya pergi menziarahi kawan-kawan yang di Shah Alam.

Minggu ini juga program yang padat di sekolah ini, Majlis Perpisahan Pengetua Sekolah akan diadakan pada hari jumaat ini, manakala bermula minggu depan sekolah akan mengadakan Ujian Topikal.

Tambahan pula apabila saya bertanya kepada sahabat-sahabat sudah ada pensyarah yang dah turun observe. Risau juga dibuatnya saya beranggapan bahawa penyelia akan turun dalam minggu depan. Sebenarnya minggu ini pelajar UPSI bercuti disebabkan H1N1. Masa yang ada inilah digunakan oleh penyelia untuk turun observe.

Sebenarnya praktikum ini juga memenatkan apabila berada di sekolah, saya cuba bertanya kepada kawan-kawan yang lain semua memberi respon yang serupa sahaja. Kata mereka banyak benda yang nak kena buat. Balik hari nak kena buat rancangan pengajaran harian dan nak kena siapkan ABM. Apatah lagi bagi sekolah yang tidak mempunyai peralatan yang mencukupi.

Bagi subjek agama ini pelajar sekolah ini dikehendaki mencari kelas agama, kalau tidak ada kelas agama dan ada orang lain yang guna maka terpaksalah mencari bilik tayangan ataupun bilik komputer.

Pernah sekali saya terpaksa mengajar pelajar dalam surau. Bayangkan mengajar dalam surau itu tidak mempunyai papan putih dan alatan yang lain agak membuatkan pelajaran hari itu tidak sempurna dan tidak mencapai objektif yang ditetapkan oleh saya.

Inilah beberapa pengalaman yang penting, rasanya bermula minggu depan sekolah banyak menumpukan kepada ulangkaji pelajar untuk mengahadapi ujian Topikal.

0 comments:

About This Blog

Footer

  © Blogger template 'External' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP