Friday, July 24, 2009

DIARI HARI KE 5 PRAKTIKUM...

Seusai hari ini...aku baru mula masuk kelas tingkatan 1 ceria..aku diminta mengajar subjek moral. Susah jugak pada awalnya kerana tak pernah belajar subjek ini..tapi dilihat isi kandungannya ok sahaja.

Tapi apa yang menyeronokkan melihat pelajar ini semuanya bersemangat untuk belajar. Sekali lagi aku teruja dengan mereka. Dan mereka semuanya sporting.

Kelas tingkatan 2 yang aku ajar Pendidikan Islam apabila digabungkan semua kelas dalam ting 2 baru 23 orang pelajar sahaja. Aku bertanya kepada guru yang mengajar mereka untuk subjek Pendidikan Islam itu, bagaimana keadaan mereka? Kebanyakan pelajar ting 2 ini dikira oklah kecuali ada beberapa orang yang tidak boleh membaca Al-Quran dan Jawi. Maka terpaksalah sebelum mereka membaca ayat Al-Quran ditulis dalam tulisan rumi dulu untuk diteranslate kepada mereka.

Aku yakin mereka akan memperoleh kejayaan, apabila dibimbing dan diberi tunjuka ajar yang baik. Setiap manusia tidak terlepas dari dibimbing bahkan mereka masih remaja yang sangat perlu bimbingan dan kasih sayang dari keluarga dan juga dari guru.

Aku sentiasa mendoakan kejayaan mereka di dunia dan di akhirat kerana aku tidak mahu mereka menerima kegagalan di usia yang muda ini. Setiap kemahuan yang disertai dengan usaha yang berterusan dalam diri pasti akan memperoleh kejayaan kepada diri.

Wednesday, July 22, 2009

PRAKTIKUM....


Hari ini dah masuk tiga hari kami berpraktikum, saya memilih di Sekolah Menengah Tapah. Hari pertama berjumpa dengan pengetua, semuanya diceritakan dari A-Z berkenaan Sekolah ini. Pengetua juga menyebut bahawa Sekolah ini 70% pelajarnya adalah Non Muslim ada dikalangan mereka yang beragama kristian dan ada juga yang berfahaman anamisme iaitu berfahaman agama nenek moyang mereka yang tidak mempunyai agama dan memuja kepada pokok-pokok besar. Hanya sekitar 30% sahaja yang Muslim. Sekolah ini juga merupakan sekolah bagi penempatan anak-anak Orang-Orang Asli sekitar kawasan Tapah inilah. Kebanyakan ibu-bapa anak Orang Asli ini bekerja sebagai Polis dan Pertahanan Awam yang tinggal sekitar kawasan ini. Walaupun mereka semua datang dari salasilah itu tetapi kehidupan mereka sudah banyak berubah mungkin ada sedikit sahaja yang unsur-unsur yang lama itu yang masih mempengaruhi kehidupan mereka. Selain itu saya juga melihat, mereka juga mampu bersaing dengan pelajar-pelajar melayu yang lain dengan mendapat pelajaran yang tinggi. Ibu-bapa mereka juga mengharapkan kejayaan anak-anak mereka untuk kehidupan mereka di hari tua. Pendidikanlah yang membantu keluarga mereka.Mereka juga mempunyai peluang yang sama untuk mendapat pendidikan dan berjaya dalam kehidupan.

Permulaan hari pertama aku bertanya kepada cikgu-cikgu disini bagaimana keadaan sekolah ini,mereka semuanya memberi respon yang positif dari segi prasarana, sekolah yang besar dan merupakan sekolah baru dibina sekitar dalam 8 tahun sahaja manakala dari segi pengawalan kelas juga tidak mempunyai masalah sangat disebabkan pelajar-pelajar disini setengah daripadanya boleh dikatakan sederhana dari segi pencapaian mereka. Apa yang disuruh oleh guru mereka akan patuh dan lakukan. Mereka tidak membantah arahan guru.

Semua itu diberitahu dari segi positifnya dan yang negatifnya pun ada juga. Semasa perhimpunan juga pengetua menyebut mengenai kehadiran ke kelas agak merosot kebelakangan ini, masalah ponteng ini sudah menjadi kebiasaannya bagi mana-mana sekolah juga bukannya disini sahaja. Kadang-kadang ada juga kebimbangan dilubuk hati ini berkenaan pelajar muslim dari kalangan orang asli jumlahnya pun tidak ramai tetapi agak membimbangkan saya adalah mereka tidak boleh membaca Al-Quran apatah lagi tidak mengenal tulisan jawi.

Pengalaman dari guru praktikum di sekolah ini tidak melepaskan peluang saya untuk bertanya bagaimana cara yang terbaik mengatasi masalah pelajar ini. Apabila saya berjumpa dengan guru pembimbing, Pn Rozaini Bt Md Zain dia kata nak kena habis silibus pelajaran mereka. Aduh pening juga memikirkannya, bagaimana hendak menghabiskan silibus sedangkan pelajar-pelajar tidak boleh membaca Al-Quran dengan lancar. Apa yang membimbangkan, apabila ditanya kepada guru yang mengajar subjek itu mereka memberitahu bahawa pelajar-pelajar hanya akan membaca ayat yang diberikan sekitar satu ayat lebih sahaja, kalau sekiranya lebih mereka sudah tidak boleh membacanya...

Pengalaman ini bagi aku sebenarnya menarik dan memberi seribu satu makna yang tidak dapat untuk digambarkan. Guru yang terbaik adalah pengalaman. Ku mengharapkan yang pada akhirnya semuanya ini mempunyai hikmah yang tersendiri. Jangan kita ingat selamanya kita berada dalam keadaan selesa untuk mengajar tempat yang baik-baik sahaja. Dakwah itu sebenarnya menyeluruh.kita mulakan dengan pengalaman yang susah insyaAllah kita akan mendapat kejayaan akhirnya..baik di dunia ataupun di akhirat.

About This Blog

Footer

  © Blogger template 'External' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP