Friday, July 24, 2009

DIARI HARI KE 5 PRAKTIKUM...

Seusai hari ini...aku baru mula masuk kelas tingkatan 1 ceria..aku diminta mengajar subjek moral. Susah jugak pada awalnya kerana tak pernah belajar subjek ini..tapi dilihat isi kandungannya ok sahaja.

Tapi apa yang menyeronokkan melihat pelajar ini semuanya bersemangat untuk belajar. Sekali lagi aku teruja dengan mereka. Dan mereka semuanya sporting.

Kelas tingkatan 2 yang aku ajar Pendidikan Islam apabila digabungkan semua kelas dalam ting 2 baru 23 orang pelajar sahaja. Aku bertanya kepada guru yang mengajar mereka untuk subjek Pendidikan Islam itu, bagaimana keadaan mereka? Kebanyakan pelajar ting 2 ini dikira oklah kecuali ada beberapa orang yang tidak boleh membaca Al-Quran dan Jawi. Maka terpaksalah sebelum mereka membaca ayat Al-Quran ditulis dalam tulisan rumi dulu untuk diteranslate kepada mereka.

Aku yakin mereka akan memperoleh kejayaan, apabila dibimbing dan diberi tunjuka ajar yang baik. Setiap manusia tidak terlepas dari dibimbing bahkan mereka masih remaja yang sangat perlu bimbingan dan kasih sayang dari keluarga dan juga dari guru.

Aku sentiasa mendoakan kejayaan mereka di dunia dan di akhirat kerana aku tidak mahu mereka menerima kegagalan di usia yang muda ini. Setiap kemahuan yang disertai dengan usaha yang berterusan dalam diri pasti akan memperoleh kejayaan kepada diri.

0 comments:

About This Blog

Footer

  © Blogger template 'External' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP