Tuesday, August 4, 2009

Perbincangan Bersama Sahabat..

Pada hari minggu cuti yang lepas, saya berpeluang bersama sahabat-sahabat dari UIA dan juga sahabat yang telah habis belajar dari mesir. Dalam perjumpaan kami itu, saya menceritakan sedikit sebanyak berkaitan subjek praktikum saya ini.

Banyak benda yang telah saya ceritakan kepada mereka, dari penelitian dan pengamatan saya semasa saya mengajar di Sekolah ini, tambahan pula saya ditugaskan untuk mengajar subjek Pendidikan Moral yang tidak penah saya belajar dan mengetahui sedikit sebanyak selok belok subjek ini.

Walaubagaimanapun, saya merasakan bahawa subjek yang diminta oleh guru untuk saya mengajar ini mempunyai hikmah di sebaliknya. Subjek ini adalah berkaitan nilai-nilai dan pemupukan moral. Apabila saya menceritakan kepada pelajar ini berkaitan dengan nilai-nilai saya akan menyebutkan kepada pelajar saya yang non muslim ini bahawa setiap agama itu mengajak kearah nilai yang baik.

Persoalan juga sering ditimbulkan kepada pelajar-pelajar yang tidak mempunyai agama ini, saya bertanya kepada mereka : Kalau kamu tidak ada agama macamana kamu mengetahui tentang sesuatu nilai dan bagaimanakah kepercayaan kamu yang tidak mempunyai tuhan ? Setiap perkara yang kamu buat itu bagaimana dinilai buruk dan baik ? Dan kemanakah amalan kamu yang kamu buat itu akan diperhitungkan ? sedangkan kamu tidak mempunyai agama. Disamping itu saya menceritakan juga kepada pelajar-pelajar berkenaan dengan fahaman saya dan juga agama Islam. Islam mengajar kita perkara-perkara kebaikan dan mencegah kita melakukan keburukan. Setiap perkara keburukan yang dilarang diterangkan di dalam agama Islam.

Sebenarnya, persoalan-persoalan yang dilontarkan ini telah memberi sedikit kefahaman kepada mereka dan mereka juga semakin meragui tentang hakikat mereka dijadikan. Saya tinggalkan mereka supaya berfikir dan sejauh mana mereka boleh berfikir.

0 comments:

About This Blog

Footer

  © Blogger template 'External' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP