Sunday, September 20, 2009

Selamat Hari Raya..

Salam Ukhuwah Fillah, lamanku ini sudah sesawang, berapa lama sudah ku tidak melihat dan mengupdatekan laman ini. Minta Maaf kepada semua yang menjunguknya...

Di pertemuan kali ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua. Maaf Zahir Dan Batin. Sekiranya tersalah bahasa pohon diampunkan dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki dan sekiranya terambil diharapkan halalkan semuanya.

Tahun ini, Hari raya disambut lagi. Hari raya merupakan hari semua orang bergembira dan bersuka ria setelah sebulan kita berpuasa selama sebulan. Madrasah Ramadhan yang berlalu telah mengajar kita banyak perkara, kita kena tanya kepada diri kita adakah puasa kita pada tahun ini lebih baik daripada tahun-tahun yang lepas? Adakah puasa kita pada tahun ini sama dengan tahun lepas atau adakah puasa kita pada tahun ini kurang daripada tahun lepas?

Sekiranya kita dapat memperbaiki sehingga tahap yang lebih baik itu merupakan jalan yang terbaik.

Sebaik berakhirnya Ramadhan dan bermulanya syawal. Perangai lama yang diwarisi oleh syaitan pula bermaharaja lela dalam diri kita. Sepanjang bulan Ramadhan kita boleh melatih diri kita daripada segala perbuatan baik yang telah diajar oleh Rasulullah tetapi tidak sempat lagi kita dah membawa perangai lama yang diwarisi oleh syaitan kepada kita sifat seperti mengumpat yang sebelum ini kita tinggalkan sebaik masuk saja syawal perngai itu telah bermula kembali.

Apa yang sepatutnya kita menjadikan syawal ini sebagai pencetus perubahan kepada bulan-bulan lain. Perangai yang lama yang tidak baik diharapkan tinggalkan selepas kita ditarbiah dalam madrasah Ramadhan selama sebulan.

Inilah sifat manusia sebenarnya, perkara-perkara baik yang diajar dalam Islam sudah ditinggalkan. Sebaliknya terbawak perkara yang syaitan ajar. Dibulan yang mulia ini,harus diisi dengan perkara-perkara kebaikan dan banyaknya kita bersedekah dan ziarah menziarahi, saling bermaaf-maafan dan bantu membantu.

Selamat Hari Raya...Kullu Am Wa Antum Bikhair...

0 comments:

About This Blog

Footer

  © Blogger template 'External' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP