Friday, September 25, 2009

Program Sekitar Hari Raya..

Sewaktu coretan ini ditulis, sudah masuk hari raya yang ke enam, banyak sudah rumah sanak saudara dan sahabat handai telah pun diziarahi dan dilawati.

Walaubagaimanapun, Raya pada tahun ini terasa kemeriahannya dan kemesraanya apabila dapat bertemu dengan sahabat-sahabat lama yang sudah sekian lama tidak berjumpa. Pastinya kenangan setiap kali Hari Raya akan terkenang kenangan lama bersama sahabat-sahabat.

Tahun ini juga bermula dari hari raya pertama hinggalah hari raya kelima masih juga tidak sempat untuk saya menghabiskan jemputan untuk menziarahi kawan-kawan dan sanak saudara.

Hari Raya pertama dan kedua dikhususkan untuk berjumpa dan bermesra dengan kaum keluarga yang terdekat yang balik pulang ke kampung setahun sekali. Sudah menjadi kebiasaan apabila bermula seusai selepas Solat Hari Raya Aidilfitri, kami akan keluar berhari raya bersama kawan-kawan kampung sekitar kampung aja. Bertanya khabar dan berita dari kawan-kawan kampung sudah semestinya menjadi tajuk bualan bersama. Ada yang menceritakan perjalanan kerjaya masing-masing dan berkongsi pengalaman masing-masing. Maka teringatlah kenangan bersama kawan-kawan di kampung yang tidak dapat dilupakan dari bermain caplom, menangkap ikan dibendang, mengejar mesin padi dan trakter dan mandi sungai dan sebangainya.

Pada hari raya ketiga sudah dikhususkan untuk bertemu dengan sahabat-sahabat sekolah lama, perjumpaan bersama sahabat-sahabat perjuangan dan sahabat-sahabat mahasiswa. Bermula progam sekitar bertemu dengan mahasiswa di kediaman Menteri Besar, disana saya dapat berjumpa secara terus dengan Menteri Besar Kedah : Dato' Seri Ustaz Azizan Bin Abdul Razak.

Berakhirnya majlis, kami saling menyapa dan bertegur sapa. Semuanya dapat berjumpa dan berkenal mesra. Hidup ini penuh dengan kenangannya.Ramai dikalangan pelajar mesir yang balik bercuti pada tahun ini jadi saya tidak lepaskan peluang beramah mesra dengan mereka dan untuk bertanya mereka mengenai keadaan disana.

Sesi bertemu Menteri Besar juga menyeronokkan apabila Menteri Besar turun bersalaman dengan semua pelajar yang ada dibawah dewan. Dengan melihat kelibat Menteri Besar seorang yang mesra dengan rakyat tidak menampakkan kekokuntuk bertemu mahasiswa kerana mahasiswalah akan membawa negara dan negeri kelandasan yang sebenarnya. Allahyarham Ustaz Fadhil Noor juga tidak jemu untuk bertemu dengan pelajar walaupun disibukkan dengan urusan yang lain kerana merekalah yang akan mengkadirkan pelajar-pelajar yang lain dan akan mencorakkan kehidupan di bumi Malaysia kita ini.

Paling menyernokkkan apabila dapat bertemu dengan sahabat-sahabat yang belajar di bumi Madinah Al-Munawwarah. Mereka memberitahu hanya sekadar setahun @ dua tahun lagi akan habis belajar dan memperoleh ijazah. Perjalanan sebagai seorang pelajar akan berakhir dengan mendapat segulung ijazah. Sebenarnya ilmu itu berterusan dan tidak hanya sekadar dapat segulung ijazah sahaja. Pembelajaran itu bersifat berterusan dan selamanya sehingga sampai matipun kita perlu diajar lagi.

Pada sesi petangnya, kami semua bertemu dengan pelajar-pelajar Maahad Mahmud, lama sungguh rasanya tidak bertemu. Semuanya sudah berkerjaya dan mengikut lapangan kerjaya masing-masing. Ada yang bekerja sebagai, pensyarah,guru dan pegawai agama. Ada yang menyambung pelajaran sehingga keperingkat Phd. Semua ini tidak mematahkan semangat saya untuk terus berjuang dan menyambung pelajaran keperingkat yang lebih tinggi.

Sesi pada petang itu dirasmikan oleh Ustaz Kamal yang merupakan mantan pelajar Maahad dan sekarang menabur bakti di Maktab Rendah Sains Mara Junjung Kulim. Beliau mengingatkan kepada kami berkaitan pendidikan yang berterusan sebagai medan terus berjuang di atas muka bumi ini, pendidikan itu bersifat berterusan dan tidak akan habis sehinggalah kita datang bertenu Allah SWT. Sesi diskusi tidak kurang hebatnya apabila Ustaz Haniff Baderun menyampaikan ucapan berkaitan dakwah pada hari ini. Perjumpaan dengan pelajar Maahad mengenangkan kami sewaktu berada di Maahad dulu walaupun sebenarnya telah lama kami tinggalkan Maahad yang kami cintai.

Walaubagaimanapun, pada hari raya ini juga sahabat rakan sekelas telah membina rumah tangga dan mula melayari bahtera perkahwinan. Tidak lupa untuk saya mengucapkan Selamat Pengatin Baru kepada Ustaz Firdaus Bin Abdul Razak yang melangsungkan perkahwinannya bersama pasangannya.

Perjalanan pada hari raya ini begitu banyak mengimbau kembali kenangan lama bersama sahabat-sahabat walaupun ada junior dari maahad yang sudah saya tidak kenali disebabkan jarak yang terlalu jauh dan terdapat pemisahan. Kenangan pada hari ini akan menjadi pengukur kepada persahabatan yang telah lama dibina dan tidak akan hilang buat selamanya. INsyaAllah...



0 comments:

About This Blog

Footer

  © Blogger template 'External' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP