Tuesday, September 1, 2009

Fasa ke 2 Ramadhan

Salam Ukhuwah Fillah,

RAMADAN sudah melewati fasa 10 hari kedua, yang dijanjikan keampunan (maghfirah), selepas Allah melimpahkan rahmat, sebelum "pembebasan dari api neraka".

Bagi yang alpa-leka dan mensesiakan tempoh satu pertiga Ramadan yang berlalu itu, masanya belum terlambat untuk kembali merebut peluang keemasan, yang tentunya tidak dapat dipastikan akan berulang pada tahun depan.

Madrasah Ramadan, pusat latihan mendidik diri menundukkan nafsu, bulan penuh keberkatan menemui diri di malam-malamnya, sambil beristighfar, bermunajat dan bertaubat penuh keinsafan.

Dalam bulan ini juga, kita digalakkan untuk memperbanyakkan membaca Al-Quran dengan seberapa banyak yang boleh. Nabi sentiasa mengingatkan kepada sahabat-sahabat mengenai bulan Ramadhan ini jangan kita mensia-siakannya, bersembang dan berbual kosong sebaliknya kita digalakkan untuk membaca Al-Quran, berzikir kepada Allah dengan sebanyak mungkin dan menggunakan sepenuh masa itu dengan sebaik mungkin.

Rasulullah S.A.W bersabda mafhumnya :" Berapa ramai orang yang berpuasa tetapi tidak mendapat apa-apa melainkan melepaskan lapar dan dahaga sahaja ".( hadis riwayat Muslim )

Inilah persoalan yang sering timbul dan kita digalakkan untuk memuhasabahkan diri kita. Adakah kita dapat memanfaatkan peluang yang ada pada bulan ini dengan sebaik mungkin ?? Adakah pada tahun depan kita dapat bertemu dengan Ramadhan sekali lagi??

Sepastinya, dalam bulan yang diturunkan Al-Quran ini kita menggunakan kesempatan dalam bulan ini untuk memperbanyakkan membaca Al-Quran, bertadarus dan melakukan amalan soleh yang diperintahkan Allah S.W.T.

Walaubagaimanapun kita juga diperingatkan dengan memperbetulkan niat kita supaya kita tidak menjadikan bulan ini sebagai hamba. Sekadar pada bulan ini sahaja kita membaca Al-Quran dan seuasai habisnya Ramadhan kita sudah tidak lagi membaca Al-Quran. Sebaiknya kita harus memotivasikan diri kita bukan hanya di dalam bulan ini dan berterusan kita membaca AL-Quran dan melakukan amalan yang baik yang dijanjikan balasan yang besar oleh Allah S.W.T.

Apa pun, madrasah Ramadan yang kita tempuh selama sebulan ini merupakan, pusat latihan mendidik diri menundukkan nafsu, bulan penuh keberkatan menemui diri di malam-malamnya, sambil beristighfar, bermunajat dan bertaubat penuh keinsafan.

Ramadan juga mendidik jiwa menjernihkan hati, menyantuni golongan fakir, mengasihi orang tua, menyuburkan sifat pemurah, meluhurkan tekad, mengikis budaya tamak-haloba.


Ramadan turut mendorong dan menyemarakkan semangat jihad, mengangkat martabat umat, meninggikan darjat agama dan bersedia mengorbankan kepentingan diri.

Masya-Allah, sungguh luarbiasa bulan istimewa ini. Rebutlah peluang yang besar ini yang hanya Allah berikan dalam bulan Ramadhan sahaja. Pastikan anda dan saya dapat memanfaatkan setiap detik di dalamnya untuk beribadah setulus dan seikhlasnya.

0 comments:

About This Blog

Footer

  © Blogger template 'External' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP