Tuesday, October 6, 2009

Perjuangan Mesti Diteruskan...

Salam Ukhuwah Fillah, lama rasanya sudah tidak posting apa-apa cerita dalam blog ini. kira-kira 10 hari lagi akan tamatnya praktikum sebagai seorang guru yang tak terlatih ni. Ketika ini perjalanan menjadi seorang guru sentiasa menanti dihadapan sana dengan cabaran dan onak duri yang sentiasa menanti.

Bibit perkenalan yang baru bermula akan terus hilang sehingga bila pula akan bertemu semula. Saya teringat kata-kata daripada seorang kawan yang sama mengambil DPLI di UPSI satu kelas, dia mengatakan : " Amin , jangan sedih ! adanya perpisahan itu disebabkan bermulanya pertemuan dan jangan biar adanya pertemuan sekiranya tidak mahu berlaku perpisahan, setiap pertemuan itu pasti ada perpisahan".

Walaupun observe dari pensyarah sudah habis tetapi perjalanan sebagai seorang yang bergelar guru belum selesai. Rasanya terlalu banyak yang perlu dipelajari untuk menjadi seorang guru ini. Sekadar pengalaman yang sedikit ini tidak sanggup mengharung cabaran bakal mendatang. Pengalaman itu mesti dicari dan terus dicari dalam hidup ini. Dimana jua kita berada pasti memberi inspirasi baru kepada hidup kita semua.

Apapun, mungkin di sesebuah sekolah itu perjalanannya tidak sama dengan sekolah yang lain. Ada sekolah yang gurunya bermasalah dengan bahagian pentadbiran, ada sekolah yang guru-gurunya ada masalah sesama guru. Apapun ini semua cabaran sebagai seorang guru yang bakal menanti dihadapan sana. Guru yang terbaik adalah pengalaman yang perlu dicari sebelum bergelar sebagai seorang guru yang sebenar.

Sekadar perkongsian bersama sahabat-sahabat, sebelum kita menjadi seorang guru beberapa perkara yang dirasakan perlu untuk diambil berat oleh bakal guru semua yang digelar sebagai Pendakwah juga. Guru sebagai pendakwah dengan tujuan untuk memimpin pelajar mereka ke jalan yang benar dan tidak bertentangan dengan sayriat yang ditetapkan.

Apapun, perlu diingat bahawa kewajipan kita lebih banyak daripada waktu yang ada pada kita. Imam Hasan Al-Bana telah menyebut bahawa kewajipan kita sebenarnya lebih banyak daripada waktu yang ada pada kita. Masa yang Allah berikan kepada kita sebenarnya tidak mencukupi untuk kita hitungkan seharian apa yang telah kita buat untuk kewajipan kita bersama Islam.

Sebenarnya banyak benda yang perlu kita tanya kepada diri kita dan beberapa persoalan perlu dirungkaikan oleh kita sebagai seorang yang bergelar Khalifah di atas muka bumi ini : apakah sumbangan kita sudah mencukupi untuk memberi sumbangan kepada Islam ? Adakah kita sudah rasa selesa dengan perkembangan yang ada kepada umat Islam Malaysia kita hari ini ? Berapa ramaikah diantara kita sanggup untuk mewakafkan diri kita untuk Islam ?

Walaubagaimanapun, peringatan buat semua, masa yang berlalu terhadap kita jangan disia-siakan begitu saja. Gunakan kesempatan dengan masa yang ada untuk berjuang bersama Islam. Jangan kita mengangap bahawa di depan sana sudah ada orang yang nak bawa Islam sedangkan kita tak perlu untuk melakukan apa-apa untuk memberi sumbangan kepada Islam. Jangan kita terlalu banyak memberi alasan untuk kita tidak bersama dengan Islam.

Percaya dan yakinlah kemanisan setiap gerak kerja yang kita sumbangkan nanti akan dibalas oleh Allah S.W.T. Sekiranya Allah tidak memberi kejayaan kita di dunia ini pasti Allah akan memberi kemenangan kepada kita di Akhirat kelak. Selamat Berjuang Wahai SahabatKu... Harapan kepada kita sentiasa menunggu di depan sana untuk memberi sinar baru kepada Islam.

0 comments:

About This Blog

Footer

  © Blogger template 'External' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP